راهنمای دقیق خرید بهترین روغن موتور ایرانی

در این مقاله راهنمای دقیق خرید بهترین روغن موتور ایرانی ، با اطلاعات کامل در مورد اصطلاحات مهم مانند ویسکوزیته، تفاوت بین روغن معدنی و مصنوعی، و بهترین موتور برای خودرو آمده است.

روغن موتور برای ماشین مانند خون در بدن انسان است . همین قدر حیاتی و مهم است و اشتباه نخواهد بود اگر بگوییم هیچ وسیله نقلیه ای بدون روغن موتور نمی تواند دوام بیاورد. حتی زمانی که دمای داخل موتور به ۱۲۰ درجه برسد، به عنوان محافظی برای قطعات خودرو در برابر سایش و پارگی عمل می کند. از این رو، انتخاب روغن موتور ایرانی با کیفیت عالی برای خودرو یا انتخاب یک روغن موتور ایرانی با کیفیت پایین می تواند نتایج بسیار بدی داشته باشد.

این نتایج بد به این دلیل هستند که روغن  نامناسب ، منجر به افزایش اصطکاک بین قسمت های متحرک موتور می شود که به نوبه خود باعث سایش و پارگی می شود. همچنین استفاده از درجه ویسکوزیته اشتباه روغن  ، می تواند منجر به افت شدید عملکرد خودرو شود. همچنین، در صورت نشت روغن، موتور مطمئناً مسدود می شود که منجر به صرف  چند میلیون تومان برای تعمیر می شود. بنابراین، دانستن نحوه انتخاب بهترین روغن موتور برای خودرو بسیار مهم است.

راهنمای دقیق خرید بهترین روغن موتور ایرانی

چگونه بهترین روغن موتور را انتخاب کنیم؟

قبل از خرید روغن موتور، مهم است که بدانید از چه روغنی و با چه درجه کیفیتی باید استفاده شود. می توان با نگاهی به دفترچه راهنمای خودرو به این موضوع پی برد.

در ادامه ، جزئیات تمام اصطلاحات ضروری روغن موتورها  را به شما می دهیم تا به شما کمک کند بهترین روغن موتور را برای خودروی خود انتخاب کنید.

استاندارد API (SL، SM، SN، یا SJ) : این استانداردی است که توسط موسسه نفت آمریکا تنظیم شده است تا روغن موتورها را بر اساس عملکرد آنها طبقه بندی کند. شما باید به دفترچه راهنمای  خودرو خود مراجعه کنید تا استاندارد API را که سازنده خودروی شما توصیه می کند، پیدا کنید.

درجه ویسکوزیته : درجه ویسکوزیته غلظت روغن موتور را به همراه ظرفیت تحمل فشار تعیین می کند. روغن موتور رقیق برای زمستان ها به خوبی کار می کند، اما روغن موتور با درجه بالاتر برای تابستان توصیه می شود. همچنین به همین دلیل است که خودروهای پرفورمنس، که موتورهای آنها اغلب در دمای بسیار بالا کار می کنند، با روغن ویسکوزیته با درجه بالا عرضه می شوند.

ویسکوزیته روغن  از طریق مجموعه ای از دو عدد تعیین می شود، به عنوان مثال، ۱۰W-30، ۰W-40 یا ۱۵W-40، یا ۵W-30. به عنوان مثال، اگر روغن موتور درجه ۵W-30 باشد، به این معنی است که درجه ویسکوزیته آن برای شروع سرد ۵W است. روغن موتور درجه ۰W-40 نشان می دهد که یک خودرو می تواند حتی در شرایط یخبندان استارت سرد داشته باشد زیرا روغن به اندازه کافی رقیق است که در تمام قطعات جریان یابد. درجه روغن ۱۰W-30 به طور کلی برای مکان هایی که دمای معتدل بسیار بالا است کار می کند. اساساً، هرچه ویسکوزیته در عدد زمستان (W) کمتر باشد، روغن موتور راحت تر در موتور جریان می یابد.

رتبه بندی ACEA : رتبه بندی روغن  ACEA ، رتبه بندی روان کننده آن است. برخی از نمونه‌های رتبه‌بندی ACEA عبارتند از A5/B5، A3/B4 و غیره. این ویژگی روغن با استفاده از پارامترهای مختلفی از جمله لجن، گوش، غلیظ شدن دوده، غلیظ شدن اکسیداتیو و مصرف سوخت مشخص می‌شود. در هنگام انتخاب روغن موتور، به ویژه برای خودروهای دارای موتور دیزل، توجه به رتبه بندی ACEA بسیار مهم است.

با توجه به مطالب فوق، کاملاً واضح است که شناخت درجه صحیح روغن  برای اتومبیل شما بسیار مهم است. استفاده از روغن با درجه ویسکوزیته نادرست، صرف نظر از قیمت آن، می تواند منجر به افزایش سایش و پارگی چندین جزء موتور شود. از این رو، از شما درخواست می شود حتماً دفترچه راهنمای خودرو خود را از نظر درجه روغن توصیه شده بررسی کنید، زیرا این توصیه ها تنها پس از توسعه گسترده توسط مهندسان متخصص خودروساز ارائه می شوند.

چگونه بهترین روغن موتور را انتخاب کنیم؟

انواع روغن موتور

در مجموع، ۳ نوع روغن موتور برای خودروها وجود دارد :

  • روغن مصنوعی
  • نیمه ترکیبی
  • روغن معدنی

روغن مصنوعی

روغن  مصنوعی،برای ارائه بهترین محافظت در برابر سایش و پارگی ناشی از ترمزگیری، شتاب گیری و استفاده از کلاچ تولید می شود. بنابراین، اگر فردی هستید که در شرایط ترافیکی زیاد رانندگی می‌کنید، بهتر است به سراغ روغن مصنوعی بروید زیرا منجر به تولید کمتر لجن می‌شود.

همچنین برای خودروها و موتورسیکلت های متمرکز بر عملکرد ، مناسب است و حتی به دستیابی به مسافت پیموده شده بیشتر کمک می کند. این روغن حتی باعث کاهش NVH و پالایش بیشتر می شود. همچنین برای کسانی که مسافت های طولانی را سفر می کنند مناسب است. یک روغن کاملا مصنوعی تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر یا یک سال دوام می آورد.

روغن نیمه ترکیبی (سنتتیک)

روغن نیمه سنتتیک بسیار کمتر از روغن مصنوعی است و در صورتی که حرکت خودرو شما سالانه کمتر از ۱۰۰۰۰ کیلومتر باشد، راه حلی مقرون به صرفه است. با این حال، در صورتی که حرکت شما زیاد است، توصیه می‌شود به سراغ روغن‌ های کاملاً مصنوعی بروید، زیرا روغن  نیمه‌ ترکیبی (سنتتیک) محافظت کمتری را ارائه می‌دهد و سایش و پارگی قطعات را افزایش می‌دهد. روغن  نیمه سنتتیک بین ۶۰۰۰ تا ۷۵۰۰ کیلومتر یا ۱۲ ماه دوام می آورد.

روغن معدنی

روغن معدنی مقرون به صرفه ترین نوع روغن است و می تواند برای خودروهایی که دارای موتور های کوچک هستند و زیاد رانندگی نمی کنند استفاده شود. با این حال، محافظت بسیار کمتری نسبت به روغن مصنوعی ارائه می دهد. حتی قیمت آن بسیار کمتر است.

با این حال، توصیه می‌شود در مورد چرخه تعویض روغن موتور به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

در صورت رانندگی با ماشین با کیلومتر کمتر، آیا باید روغن موتور را تعویض کنید؟

در صورت رانندگی با ماشین با کیلومتر کمتر، آیا باید روغن موتور را تعویض کنید؟

اغلب، بسیاری از افرادی که زیاد از خودروی خود استفاده نمی کنند، تمایل به تاخیر در تعویض روغن  دارند. آنها بر این باورند که تعویض به موقع روغن ضروری نیست زیرا خودروهای آنها زیاد حرکت نمی کنند. با این حال، حقیقت چیز دیگری است  مانند همه مواد مصرفی، حتی روغن های موتور نیز دارای تاریخ انقضا هستند، به خصوص زمانی که در مخزن روغن ماشین شما ریخته شوند.

روغن موتورها دارای مولکول های ویسکوزیته هستند. با گذشت زمان، این مولکول ها تمایل به شکستن دارند و روغن ، ویسکوزیته خود را از دست می دهد، حتی اگر خودرو به طور مکرر استفاده نشود. این امر منجر به افزایش سایش و پارگی در هنگام استفاده و هزینه های بالاتر نگهداری می شود. از این رو، بهتر است به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و بدون توجه به میزان استفاده از ماشین خود، روغن را در بازه زمانی مشخص تعویض کنید.

منبع: cars24