تعویض روغن

تعویض روغن ماشین معمولاً زمانی که در یک مرکز خدمات مدرن خودرو انجام می شود، یک روش سریع و بدون درد است. روغن روان کننده در وسیله نقلیه شما چیزی است که برای سلامت آن بسیار مهم است. روغن خوب و تمیز عملکرد خودروی شما را بهبود می بخشد و عمر موتور را افزایش می دهد،

پس چرا بسیاری از افراد تا زمانی که مشکلی قابل مشاهده نباشد، تعویض روغن خود را به تاخیر می اندازند؟

بسیاری از رانندگان صرفاً به مسافت پیموده شده به عنوان معیاری برای تعیین زمان نیاز به تعویض روغن خود متکی هستند، اما عوامل دیگری مانند کیفیت روغن، سن خودرو و نحوه رانندگی خودرو نیز نقش دارند.

چگونه بفهمیم زمان تعویض روغن فرا رسیده است

اگر می خواهید وسیله نقلیه خود را بدون در نظر گرفتن مدل یا مدل سالم و سالم نگه دارید، خودروی شما گاهی اوقات نیاز به تعویض روغن دارد. اما باید بدانید چه زمانی باید روغن خود را تعویض کنید.

oil2

روغن تازه و تمیز با روغن کاری قطعات و تمیز و سالم نگه داشتن موتور، عملکرد خودروی شما را بهینه می کند. با این حال، با گذشت زمان، مایع تجزیه می شود و در انجام وظایف خود دچار مشکل می شود. هنگامی که این کار شروع می شود، احتمالاً اتومبیل شما حداقل یکی از علائم هشدار دهنده زیر را نشان می دهد.

۱٫ موتور یا چراغ تعویض روغن را بررسی کنید

واضح ترین هشدار مبنی بر اینکه مشکلی در روغن شما وجود دارد از خود خودرو می آید. چراغ تعویض روغن در خودروی شما زمانی روشن می شود که روغن به اندازه کافی در سیستم وجود نداشته باشد، بنابراین نشانگر اندازه گیری را بررسی کنید تا ببینید چه اتفاقی می افتد. در موارد بدتر، چراغ چک موتور روشن می شود. این خودروی شماست که به شما هشدار می دهد که اوضاع به قدری خراب شده است که موتور در معرض خطر آسیب به دلیل قطعات مشکل یا عدم روغن کاری است.

۲٫سطح روغن

اگر به خوبی مراقب باشید و مرتباً سطح روغن خودرو خود را چک کنید و آن را دوباره پر کنید، خودروی شما به خوبی به شما خدمات می دهد. اگر این کار را انجام ندهید، افت روغن ممکن است به سیستم روغن آسیب برساند و مادیان شما با مشکلات بزرگتری همراه با هزینه های اضافی مواجه می شود.

۳٫ صدای موتور و ضربه زدن

روغن یک لایه محافظ بین قطعات موتور ایجاد می کند و از برس زدن فلز به فلز جلوگیری می کند و موتور را بی صدا نگه می دارد. اگر روغن شما کار خود را به درستی انجام ندهد، صدای موتور افزایش می یابد. در موارد شدید، حتی ممکن است صدای تق تق یا غرش را بشنوید که نشان می دهد موتور شما به دلیل عدم روغن کاری ذره ذره خود را از هم می پاشد.

اگر متوجه شدید روغن کمی نازک، قدیمی یا بد بافت می شود و هر بار که ماشین را رانندگی می کنید سر و صداتر می شود، وقت آن است که روغن را تعویض کنید تا خودروی شما آسیب نبیند.

۴٫ روغن تیره و کثیف

رنگ روغن تمیز کهربایی و کمی شفاف است. همانطور که از آن استفاده می شود، با ذرات جمع آوری شده از موتور پر می شود و تیره تر می شود. زمانی که این اتفاق می افتد مشخص نخواهد بود، بنابراین باید هوشیار باشید و حداقل ماهی یک بار روغن موتور خود را چک کنید.

برای انجام این کار، قبل از اینکه آن را به مخزن روغن برگردانید، میله را بردارید و پاک کنید. حالا برای بار دوم آن را بیرون بیاورید. اگر نمی توانید نشانگر را از داخل روغن ببینید، زمان تعویض روغن فرا رسیده است.

۵٫ بوی روغن داخل ماشین

اگر داخل خودرو بوی روغن می‌دهید، اغلب می‌تواند نشانه نشت روغن باشد. اگر بوی گاز یا دود اگزوز را نیز حس کردید، ممکن است خودرو بیش از حد گرم شده باشد. در هر صورت، می خواهید فوراً تعمیر و نگهداری را برنامه ریزی کنید.

۶٫ دود اگزوز

مقداری بخار نیمه شفاف همیشه از لوله اگزوز ماشین شما خارج می شود، اما اگر این بخار به دود تبدیل شد، زمان بررسی موتور فرا رسیده است. ممکن است قطعات موتور معیوب یا نشت روغن داشته باشید.

۷٫ مسافت پیموده شده بیش از حد

اگر در ماه گذشته مایل های زیادی سفر کرده اید، در نظر بگیرید که آیا زودتر از برنامه معمولی خود نیاز به تعویض روغن دارید یا خیر. هر خودرویی متفاوت است، اما بیشتر آنها باید روغن خود را هر ۳۰۰۰ مایل یا سه ماه یکبار تعویض کنند. خودروهای جدید معمولاً هر ۶۰۰۰ مایل یا شش ماه یکبار نیاز به تعویض روغن دارند. راهنمای مالک خود را برای دستورالعمل های خاص بررسی کنید. روغنی با مسافت پیموده شده برای خودروهای قدیمی در نظر بگیرید.

 

روغن را سریعا تعویض کنید

تعویض روغن ساده و کم هزینه است و یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای جلوگیری از پیری زودرس ماشین خود انجام دهید. داشتن سطح و کیفیت مناسب روغن از فرسودگی و پارگی بیش از حد موتور جلوگیری می کند و در نهایت منجر به تعمیرات کمتری در جاده می شود.