استانداردهای اصلی برای اثربخشی فیلتر روغن چیست؟

استانداردهای تست ISO 4548-12 و SAE HS806 توسط سازندگان خودروهای فیلتر روغن و تجهیزات اصلی (OE) استفاده می شود. این استانداردهای تست بیش از ۱۵ روش مختلف را برای تعیین عملکرد و دوام فیلتر روغن مشخص می کند.

فروشگاه هیوندای مرکزی سابقه بسیار زیادی در زمینه لوازم یدکی کیا و لوازم یدکی هیوندای دارد که هر قطعه یدکی که شما مد نظر داشته باشید ،برای شما تهیه می کند.

استانداردهای اصلی برای اثربخشی فیلتر روغن چیست؟

بهره وری فیلتر روغن

بهره وری فیلتر روغن معیاری است که نشان می دهد فیلتر چقدر آلودگی را از روغن پاک می کند. به عنوان مثال، اگر ۱۰ گرم کثیفی در روغن خود داشته باشید و آن را از فیلتر عبور دهید و بعد از آن یک گرم باقی بماند، می‌گویید فیلتر ۹۰ درصد کارایی دارد.

با این حال، این محاسبه ساده اندازه ذرات خاک را در نظر نمی گیرد. توجه داشته باشید که با دستکاری اندازه ذرات کثیفی مورد استفاده در آزمایش، تقریباً هر فیلتری می تواند بیش از ۹۰٪ کارایی داشته باشد.

نکته کلیدی این است که به دنبال فیلتر وغنی باشید که در استاندارد صنعتی با استفاده از ذرات ۲۰ میکرون با استفاده از تست ISO 4548-12 آزمایش شده باشد. ذرات در محدوده ۱۰-۲۰ میکرون بیشترین آسیب و سایش را به موتور وارد می کنند.

منطقه عبور رسانه را فیلتر کنید

مفروضات ساده ، نوع مواد و طرح مورد استفاده در ناحیه رسانه فیلتر را در نظر نمی گیرند. در بیش از ۸۵ سال به عنوان رهبر در دسته فیلتر روغن، FRAM منابع قابل توجهی را به مهندسی بهترین محیط فیلتر میکروفیبر شیشه ای سلولزی و مصنوعی اختصاص داده است که امکان چینش های کمتر را برای ظرفیت و کارایی یکسان یا بهتر فراهم می کند و جریان روغن خوب را افزایش می دهد. فیلترهای دیگر ممکن است از محیط سلولزی ساده با چین و طول بیشتر استفاده کنند، اما بهتر نیست.

ظرفیت فیلتر روغن

ظرفیت، توانایی فیلتر روغن برای به دام انداختن و نگه داشتن خاک تا تعویض روغن بعدی است. این مقدار بر حسب گرم اندازه گیری می شود، اما برای کمک به مصرف کنندگان، تولیدکنندگان فیلتر فواصل تعویض روغن را بر اساس مدل فیلتر توصیه می کنند. اندازه‌گیری‌های ظرفیت بیشتر مربوط به فاصله زمانی تغییر توصیه‌شده است، که به سایر مواد موجود در فیلتر روغن مانند اجزای لاستیکی نیز بستگی دارد.

کلاه های انتهایی فیلتر روغن

هدف از درپوش انتهایی آب بندی انتهای محیط فیلتر است. این می تواند از الیاف مهندسی شده، پشم گوسفند، پلاستیک یا فولاد ساخته شود. برخی از فیلترها بدون سرپوش انتهایی با انتهای بافته شده هستند و برخی دیگر فقط از چسب گلدانی استفاده می کنند.

اگر ماده به طور موثر انتهای کارتریج رسانه را ببندد، فیلتر همانطور که در نظر گرفته شده است عمل می کند. درپوش انتهایی در فیلتر کردن واقعی روغن نقشی ندارد.

هوندا، سوبارو، بنتلی، رول رویس و نیسان همگی از کلاهک‌های انتهایی فیبر در فیلترهای OE استفاده می‌کنند. ب ام و، مرسدس، پورشه، جنرال موتورز و بسیاری دیگر فقط از پشم گوسفند برای درپوش انتهایی استفاده می کنند و تویوتا انتهای لایه فیلتر را به هم می بافد و اصلاً از کلاهک انتهایی استفاده نمی کند.

کلاه های انتهایی فیلتر روغن

دریچه های عقب ضد تخلیه فیلتر روغن

سوپاپ عقب ضد تخلیه (ADBV) ، یک سوپاپ لاستیکی دایره ای شکل در ورودی فیلتر روغن است و با روشن شدن موتور باز می شود و هنگام خاموش شدن بسته می شود.  روغن ، موتور و فیلتر را پر از روغن نگه می دارد و به روانکاری کامل در هنگام راه اندازی کمک می کند.

دو نوع ADBV در صنعت وجود دارد – لاستیک نیتریل و سیلیکون. شیر ضد زهکشی سیلیکونی لاستیکی بیش از ۳ برابر عمر شیر ضد زهکشی نیتریل دارد.

توانایی ضخامت

ضخامت قسمت بیرونی فلزی فیلتر ، در صورتی که قوطی با استانداردهای تست ISO و SAE مطابقت داشته باشد یا بیشتر از آن باشد، اهمیتی ندارد. فیلترهای FRAM Extra Guard، Tough Guard و Ultra Synthetic می توانند قدرت ترکیدگی بیش از ۳۰۰ psi را داشته باشند، که بیش از سه برابر فشار روغنی است که موتور یک وسیله نقلیه می تواند ایجاد کند.

در حالی که برخی از سازندگان فیلتر از فولاد بسیار سنگین برای قوطی فیلتر خود استفاده می کنند، آنها این کار را برای این توهم انجام می دهند که وزن معیاری برای کیفیت فیلتراسیون است. مواد فلزی و وزن فقط برای فیلترهای روغن مسابقه ای مرتبط هستند، زیرا این فیلترها باید بتوانند مقاومت ترکیدگی را تا ۵۰۰ psi حفظ کنند – بسیار فراتر از هر موقعیت رانندگی عادی.

فنرهای برگ در مقابل فنرهای مارپیچ

طراحی فنر برگ نسبت به فنر مارپیچ برتری دارد زیرا فنرهای مارپیچ تمام فشار را روی انتهای گنبدی قوطی فیلتر که ضعیف ترین قسمت آن است وارد می کند. در حالی که طراحی فنر برگ به محیط قوطی که قوی ترین قسمت آن است فشار وارد می کند.

دریچه های عقب ضد تخلیه فیلتر روغن

منبع : fram