نکاتی در مورد کاهش دادن و تعمیر روغن سوزی موتور ماشین باید بدانید

اگر میخواهید مقدار روغن سوزی را در موتور ماشین خود کاهش دهید یا به تعمیر آن بپردازید باید دانش و آگاهی لازم را در این مورد داشته باشید. مشکلات زیادی میتواند باعث روغن سوزی موتور گردد. ابتدا باید تشخیص دهید که آیا روغن موتور خودرو واقعا در حال سوخت است یا اینکه صرفا بالاتر از حد معمول مصرف میشود و یا اینکه نشتی دارد.

علائم روغن سوزی موتور ماشین

دود اگزوز، افزایش فشار میل لنگ، کاهش فشار موتور (با دلیل فرسودگی دریچه‌ها یا حلقه‌های پیستون)، افزایش مصرف روغن و وجود مشکلات مختلفی که ممکن است باعث سوختگی ومصرف بیش از حد روغن شود. در ادامه این مطلب  به چند راه کار برای کاهش دادن و تعمیر روغن سوزی موتور ماشین خواهیم پرداخت.

کاهش دادن و تعمیر روغن سوزی موتور ماشین

مرحله اول درپوش‌های سوپاپ ماشین را بررسی کنید

یکی از عواملی که در روغن سوزی موتور میتواند تاثیر داشته باشد درپوش‌های سوپاپ موتور است زیرا در صورت شل بودن روکش سوپاپ، خرابی آب‌بندها، نشت‌های آهسته و بدون فشار روغن سوزی صورت میگیرد. پیچ‌ها را چک کرده و در صورت شل بودن آنها را سفت کنید. اما مواظب باشید درپوش سوپاپ را بیش از حد سفت نکرده باشید برای این کار میتوانید از آچار گشتاور نیز کمک بگیرید.

مرحله دوم جلوگیری از روغن سوزی موتور

پس از بررسی درپوش‌های سوپاپ اگر متوجه شدید که درپوش‌ها مشکلی ندارند، واشر و حلقه‌های o را مورد بررسی قرار دهید اگر دیدید ترک خورده یا خراب شده‌اند سریع آنها را تعویض کنید تا از روغن سوزی داخل موتور جلوگیری شود. با یک پیچ گوشتی ئاشر یا حلقه o را بیرون بیاورید، شیارها را تمیز کرده و واشرهای نو را وارد کنید.

مرحله سوم کاهش دادن روغن سوزی موتور

در مرحله سوم فیلتر روغن موتور را مورد بررسی قرار دهید ممکن فیلتر قدیمی شده باشد و به خوبی نتواند کار کند و در نتیجه روغن را مسدود کرده و به اطراف نشتی داده یا پخش کند. همچنین اگر فیلتر روغن دو واشر داشته باشد وجود دو واشر میتواند باعث آب‌بندی بد و نشتی یا ضعیف شدن فشار روغن میشود ممکن است به یاد نداشته باشید که واشر قدیمی را برداشته باشید در این صورت باید فیلتر را عوض کنید و به یاد داشته باشید که با تعویض روغن نیز هر بار آن را عوض کنید.

موتورهای جدید دارای سیستم وای‌پس هستند، این سیستم میتواند اطمینان یابد که که مقداری روغن به موتور باز میگردد، گاهی اوقات روغن کثیف وارد موتور شده و سریع‌تر از روغن تمیز میسوزد. در مطلب قبلی به مواردی که باعث موثر شدن روغن فیلتر میگردد، پرداخته ایم با این روش نیز میتوانید از روغن سوزی فیلتر جلوگیری کنید.

مرحله چهارم برای کاهش دادن روغن سوزی موتور خودرو

عوض کردن روغن نیز یکی از مراحل مفید برای کاهش دادن روغن سوزی موتور ماشین میباشد. انجام این کار ساده به خودی خود میتواند از روغن سوزی جلوگیری کند. اگر به مدت زیادی روغن موتوررا تعویض نکرده باشید، این روغن به دلیل وجود مواد جامد در تعلیق روغن، کثیف شده و روغن کثیف باعث اصطکاک بیشتر روی قطعات موتور شده و سریع‌تر از روغن تمیز میسوزد. بنابراین به یاد داشته باشید به موقع روغن موتور را عوض کنید.

کاهش دادن و تعمیر روغن سوزی موتور ماشین

مرحله پنجم جلوگیری از روغن سوزی موتور ماشین

از یک افزودنی کاهش دهنده روغن سوزی استفاده کنید یا اینکه درجه روغن خود را افزایش دهید. اگر از روغن ۱۰W-30- استفاده میکنید آن را با روغن  ۱۰W-40- یا یم نوع روغن درجه یک جایگزین کنید. بهتر است در فصل زمستان از روغن ۲۰ یا ۳۰ وزن و در فصل تابستان از روغن ۴۰ وزن استفاده کنید.

سازندگان خودرو استفاده از مود افزودنی را برای کاهش سایش موتور یا بهبود عملکرد آن توصیه میکنند البته اختلاف نظر متفاوتی نیز بین کارشناسان نسبت به مواد افزودنی وجود دارد. ممکن است خودروهای قدیمی از مواد افزودنی بیشترین بهره را ببرند. این روش باعث افزایش ویسکوزیته روغن شده و روان کننده ضخیم‌تری برای محافظت بهتر از قطعات موتور را ایجاد میکند. مواد افزودنی هیچ نوع آسیب و خطری را برای خودرو ایجاد نمیکند.

از دیگر دلایلی که میتواند باعث روغن سوزی موتور ماشین شود:

خروج دود آبی رنگ از دهانه اگزوز

حس کردن بوی روغن سوزی از ماشین

کم شدن مداوم روغن

خیس شدن شمع یا نشتی روغن در سر شمع‌ها

فروسدگی در شاتون‌ها

فرسوده شدن کاسه نمد

فرسوده شدن لاستیگ گیت

سوختن روغن گیربکس توسط موتور

کاهش دادن و تعمیر روغن سوزی موتور ماشین

تعمیر یا رفع مشکل روغن سوزی موتور ماشین

روغن سوزی موتور برای  یک خودرو مشکل جدی به حساب می‌آید و تنها خود فرد نمیتواند به تعمیر آن بپردازد فقط میتواند با مطالب ذکر شده این عمل را کاهش داده یا از صورت گرفتن روغن سوزی جلوگیری کند . در صورت بروز این مشکل باید خودوری خود را پیش یک تعمیر کار متخصص برده و به او بسپارید. تعمیر کاران برای این کار از ابزارهای خاصی استفاده میکنند، مشکل روغن سوزی را دقیق بررسی  کرده و بعد به خوبی میتوانند به تعمیر آن بپردازند.

نتیجه

زمانی که خودرو دچار روغن سوزی میشود دیگر توانایی عملکرد قبلی را از دست داده و مثل قبل نمیتواند خوب کار کند. چون روغن سوزی باعث میشود اصطحکاک در موتور به حداکثر رسیده و قطعات فلزی ساییده شوند. گاهی اوقات نیز روغن سوزی باعث میشود که به طور کلی فشار موتور پایین آمده وخودرو روشن نشود و نتواند کار کند. در نتیجه باید مسئله روغن سوزی را جدی گرفته و با استفاده از مطالب ذکر شده دانش و آگاهی لازم را در این مورد داشته باشید تا خودرویتان دچار مشکل جدی نشود و به مدت طولانی به خوبی کار کند.

منبع: https://itstillruns.com/reduce-engine-oil-burning-7324678.html